Naslovna strana    Istorijat  Kalendar akcija   Naši vrhovi    Izveštaji

Divčibare

Izveštaj sa akcije na Divčibare

Datum održavanja akcije: 13. novembar 2010.

Broj učesnika:
Pređenih km: 13
km

Visinska razlika:
450m
Vodiči:
planinari PSD Povlen, Valjevo

Vremenski uslovi:
Sunčano, bez vetra, toplo.

Trasa:
centar – Golubac(1056m) – Paljba (1051m) – Crni vrh(1096m) – Velika Pleć(1050m) – centar

Opis akcije:
Subota, pa 13. Šest je sati. Krećemo autobusom na Divčibare, preko Fruške gore, Rume i Šapca, do Valjeva, gde ulazi šest planinara iz PSD Povlen. Među njima je i naš današnji vodič. Sunce od rane zore najavljuje lep dan. Posle 177km, stižemo u srce Divčibara. U 10:00 krećemo prema prvom vrhu i vidikovcu, Golupcu (1056m).

Većina nas planinari u majicama kratkih rukava. Svi su srećni i zadovoljni lepim vremenom i okolinom. Niko ne žuri. Planirana staza je kružna, povezuje nekoliko vidikovaca, oko vikend naselja. Golubac je okrenut zapadu, te sa njega puca pogled na nikšićku Gradinu, Tulimirski podrum i vidikovac Paljba (1051m). Divčibare se nalaze u centralnom delu planine Maljen, tako da se ispred nas, u daljini, vide vrhovi Povlena i Maljena.

Slikamo se, poneko jede, sunčamo se i onda krećemo ka sledećem vidikovcu. Opušteni i uz prijatno druženje, stižemo do Paljbe. Ovaj vidikovac je okrenut ka jugu. Tu dežuraju vatrogasna kola sa ekipom vatrogasaca. Neizbežno slikanje, odmor, pa dalje. Vraćamo se malo, do raskrsnice iznad naselja Beogradsko, a onda na istok, preko skijaške staze Borove strane. Stižemo na Crni vrh (1096m). To je najviši vrh samih Divčibara. Nalazi se iznad puta za Požegu i okrenut je ka jugoistoku.

Zatim idemo dalje, na vidikovac Velika Pleć (1050m). Sa njega se vide vrhovi Maljena i Suvobora. Posle slikanja i dužeg odmora, krećemo nazad iznad Obrenovačkog vikend naselja, stazom koja vodi preko potoka Crna Kamenica, pa uz Čilački potok na Paljevine, pa pod Crni vrh, pa pravo prema centru, odakle smo krenuli, preko Marinkovića kose. Stižemo do autobuske stanice i restorana, gde nas čeka ugovoreni ručak. Prešli smo 13km za četiri sata, po predivnom vremenu i isto tako lepom ambijentu.

Divčibare; šta reći? To je jedinstvena klimatska celina u Srbiji, koja je svoj status vazdušne banje dobila još 1963. godine. Nalazi se u centralnom delu planine Maljen, na nadmorskoj visini 980m. Visoravan ima blagu i prijatnu klimu; jesen je uvek toplija od proleća. 285 dana godišnje je bez vetra i padavina. Leti, temperatura retko prelazi 22C. Zimi je skoro četiri meseca pod snežnim pokrivačem. Brojni izvori, potoci, raznovrsne šume, livadske i lekovite biljke, brojna divljač i ribe, čine bogatstvo ove nenarušene oaze svežeg vazduha, skrivenih pejzaža i toplih, zvezdanih noći.
Jednoglasno smo se složili: doći ćemo ponovo. Pakujemo se. Sa nama kreću i dva džaka krompira, dosta sira i kajmaka i poneka tegla slatka od jagoda. U Valjevu se pozdravljamo sa vodičem i njegovim planinarima, a onda, pravac Novi Sad. Stižemo kući nešto pre 21:00.