Ova staza je uređena i propisno obeležena na inicijativu Sonje i Vere Kokić, supruge i ćerke nedavno preminulog istaknutog planinarskog i društvenog aktiviste Svetozara Kokića – Krleta, uz učešće prijatelja planinara, po standardima Komisije za planinarske puteve PSV i uz odobrenje JP „Nacionalni park Fruška gora“.

Staza se kompletno prostire na teritoriji udruženja privatnih vlasnika šuma „Šumska zajednica Beočin“ u oblasti poznatoj po popularnom nazivu „Rim“.
   Staza je trasirana kružno, oko istaknutog brda „Vozarev čot“, po prohodnim šumskim putevima i stazama, markirana je dvosmerno, oznakom za tzv. „staze zdravlja“, dodatno obeležena putokazima na ključnim raskrsnicama i informacionim panoima sa mapom na prilaznom „Dubčekovom“ putu, na izletištu Brankovac  i startu / cilju kod šumske kuće „Rim“.

Trasa staze je u obliku “osmice”, tj. na sredini ima prečicu. Veliki krug je dužine 9 km, sa ukupnim usponom od oko 300 m i prolazi pored nekoliko interesantnih lokaliteta u ovom području. Dva mala kruga, severni i južni,su po 5 km dužine.

Staza počinje kod šumske kuće „Rim“, blago se penje na jug, prema izvoru „Tobdžijina voda“, koji je obnovio Svetozar Kokić – Krle 2017. godine. Na sledećoj raskrsnici posle izvora, glavna staza vodi uzbrdo prema čuvenom lokalitetu „Kobilica“ i dalje, preko vrha “Kobila”, prema izletištu „Brankovac“, a prečica staze skreće na istok i dosta strmo se spušta u dolinu „Dumbovačkog“ potoka, do spoja tri potoka zvanog “Triangl”..
   Velika staza od izletišta “Brankovac” nastavlja na istok do grebena “Čendreviti čot”, gde skreće na sever i spušta se do „Triangla“, mesto uvira „Tobdžijinog“ potoka i potoka „Sedam izvora“ u jači „Dumbovački“ potok, te raskrsnicu više planinarskih staza (Fruškogorske transverzale, Fruškogorskog maratona i nekih drugih).
Na tom mestu izbija i prečica od “Tobdžijinog izvora”, te odatle trasa skreće ponovo na jug, do najatraktivnijeg fruškogorskog vodopada – „Dumbovačkog“.
   Od vodopada staza se vraća do „Triangla“ i nastavlja na sever, lepom dolinom potoka „Dumbovac“, sve do uvira potoka „Rim“, gde skreće na zapad i blago se penje sve do izvora „Rim“, usput prolazeći pored jezerceta, popularnog kod lokalnih životinja u vrelim letnjim danima.
  Od izvora „Rim“ preostao je još kratak uspon do šumske kuće, sa veoma lepom, „parkovski“ uređenom okolinom i stolom sa klupama, gde i završava ova staza. Ovo je preporučeni smer kretanja, a pošto je staza markirana dvosmerno možete je obići i u suprotnom smeru.

Do starta ove staze najpogodnije je prići tzv. „Dubčekovim putem“ koji vodi od Manastira Beočin prema Brankovcu i sa njega skrenuti na obeležnoj raskrsnici kod rampe. Od parkinga manastira do starta „Krletove“ staze ima oko 2,2 km, a do manastira možete doći i peške, od okretnice prigradskog autobusa br. 78 u Beočin Selu, udaljene dodatnih 1,5 km.

Pogodno mesto za početak obilaska ove staze je i izletište “Brankovac”, gde ima dosta mesta za parkiranje kola.

Markiranti

Na uređenju ove staze su, pored Sonje i Vere Kokić, učestvovali još i planinari “Železničara” : Tanja Perendija, Milivoj Kiždobranski i Goran Zubić, te markiranti “Poštara” : Milan Breberina, Goran Andabak, Zdenka Kasper i Siniša Petrov – Sinpe (koji je i projektovao stazu).
Staza je svečano otvorena za posetioce 3.12.2022. godine i na njoj važe sva pravila boravka u području nacionalnog parka.

Siniša Petrov

Zaljubljenik u prirodu i GPS entuzijasta. Član PSD "Poštar" Novi Sad. Autor najnovije turisticko planinarske mape Fruške gore. Organizator i vodič nebrojenih "istraživačkih" akcija po Fruškoj gori stazama kojima se ređe ide.